måndag 19 januari 2009

Konsekvent



"Detta är en sann historia. Den finns bekräftad i hundratals dokument hos svenska och utländska myndigheter/-/Vissa namn och detaljer i berättelsen är ändrade för att skydda de gömda människornas identitet."



Liza Marklund beskriver [Antonssons bok] som en rörig partsinlaga.

- Visst, man kan välja att tro på mannen som misshandlar. Men jag är den enda förutom Maria Eriksson som har haft tillgång till alla hennes sekretessbelagda handlingar.



Liza Marklund medger nu att exmannen i boken är fabricerad. Och eftersom karaktären är påhittad borde inte Osama Awad känna sig påhoppad, resonerar hon.



Men det är Maria Erikssons sanna historia, som hon upplevde den, en partsinlaga, hävdar Liza Marklund. [...] Människor har misstolkat "Gömda" och trott att detta är en journalistisk, objektiv sanning som presenterats, men det är det inte. Det är Mias sanning.



Så. Från en absolut sanning backad upp av hundratals dokument, till en partsinlaga (just "partsinlaga" var tydligen inte så bra med Antonssons bok, som till skillnad från Marklunds inte var en absolut sanning) med fabricerade avgörande detaljer?

Jag håller just nu på att skriva en sann historia om en journalist, "kvinnan med det blonda håret". Låt oss kalla henne Liza M. Nej, det blir för uppenbart. L Marklund blir bättre.

Det är en sann historia där hon under satanistiska riter mördar spädbarn och dricker deras blod samtidigt som hon planerar att invadera Polen i en blixträd och förser Nordkorea med hemlig kärnvapenteknik.

Det är en sanning. Jag lovar. Jag kan backa upp den med hundratals dokument. Men de får ni inte se. Det är för hennes egen skull. Jag kan ha ändrat vissa detaljer. Men jag säger inte vilka.


, , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fins Liza Marklund? Eller är det en pseudonym som använts för att skydda upphovsmannen? Vem säger att det inte är Osama Awad som skrivit boken under Liza M:s namn, för att få synas i ett TV-inslag. Och vem är då denna kvinna som uppger sig för att vara författaren Liza Marklund? Mystiken tätnar.

Torsten sa...

Snygg analys!

Jag har inte orkat läsa artiklarna om Liza marklunds bok. Nu behöver jag inte det. Efter din sammanfattning har jag hela bilden.

Kan inte tidningarna gå vidare nu? Det börjar bli dags.

Anonym sa...

När kriget i Gaza har varit världens fokus så är det skönt att se hur aftonbladet/expressen ändå uppdagar vårat egna krig. Som om vi inte hade det tufft nog i Sverige. Tycker definitivt inte detta borde stå i skugga till något!

goosetune sa...

Jan Guillou är mycket smartare än Liza Marklund.
Bara timmar innan första ARN-boken skulle gå i tryck strök han undertiteln "En sann historia". Tänk vad glad han är för det idag.

Finlandssvensk sa...

Har mycket svårt att tro att dessa fyra böcker om "Mia" inte är sant. Vem vill ljuga om en sån sak och uppge dem som verklighet.??